FOLLOWERS

Wednesday, August 18, 2010

Pembuka Rezeki

Assalamualaikum

Selalu kita dengar orang mengeluh... (bukan orang lain je... kita pun sama... huhu!) '

'Duit keringla bulan ni'...

'Sorry beb, aku tak dapat join la... bajet bulan ni takde'...

'Mane la nak dapat duit lebih ni ea...'

dan... macam2 lagi la yg seangkatan dengannya... Baik yang dah berkahwin... mahupun yang bujang @ anak dara.... masalah duit sentiasa menghantui + buat kita mengigau.... huaaa....

Ok... agak2nya la.... ada tak cara yang dianjurkan oleh Islam agar rezeki kita dimudahkan? Ada tak ibadah yang dapat membantu kita untuk mempermudahkan rezeki?

ada atau... tiada?

jawapannya....











ADA

iaitu..









SOLAT SUNAT DHUHA


Kenapa solat dhuha dikatakan pembuka pintu rezeki?


Rasulullah bersabda di dalam Hadis Qudsi:

“Allah SWT berfirman:
“Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat solat dhuha, kerana dengan solat tersebut, Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.”
(HR Hakim dan Thabrani)

Hadis Rasulullah SAW berkaitan solat dhuha antara lain :

“Siapapun yang melaksanakan solat dhuha dengan berterusan, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu sebanyak buih lautan.”
(H.R Turmudzi)

Hadis Nabi :

"Allah berfirman :
Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang ( Solat Dhuha ) nescaya pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada akhir harinya ”
( HR.Hakim dan Thabrani )

kalau sekarang ni, waktu dhuha masuk pada pukul 7.41 am hingga sekitar 12pm. (waktunya berubah2 juga ea... cara nak tau masuk waktu dhuha = 20 minit selepas waktu syuruk) Cara Melaksanakan Solat Dhuha :

Solat Dhuha sekurang-kurangnya dua rakaat dan paling banyak ialah dua belas rakaat, dilakukan secara Munfarid ( tidak berjemaah ), caranya seperti berikut:

1. Niat dalam hati berserta dengan Takbiratul Ihram

2. Membaca doa Iftitah
3. Membaca surat al Fatihah
4. Membaca satu surah di dalam Al-quran. Afdhalnya rakaat pertama surat Asy-Syams dan rakaat kedua surat Al-Lail, tapi jika tak hafal, baca mana2 surah/ayat Qur’an lain pun boleh
5. Ruku’ dan membaca tasbih tiga kali
6. I’tidal dan membaca bacaanya
7. Sujud pertama dan membaca tasbih tiga kali
8. Duduk diantara dua sujud dan membaca bacaannya
9. Sujud kedua dan membaca tasbih tiga kali
10. Setelah rakaat pertama selesai, lakukan rakaat kedua sebagaimana cara diatas, kemudian Tasyahhud akhir. Setelah selesai maka membaca salam dua kali. Rakaat-rakaat selanjutnya dilakukan sama seperti contoh diatas.

Alhamdulillah... dah tau satu fadhilat solat sunat dhuha. Tapi... Bila solat... janganlah kita meletakkan target... 'kalau aku solat dhuha, pasti dapat banyak duit.' jangan camtu ea... harapnya kita dapat lakukannya dengan ikhlas TANPA syarat.

Sebabnya... jika Allah uji kita dengan tidak dipermudahkan rezeki walaupun sudah solat dhuha... takut2 kita putus asa dan menyalahkan amalan sunat itu tidak memberi apa impak. Sebab... mungkin dari sudut yang lain, Allah tidak kayakan kita dengan nikmat duit atau wang, tapi mungkin kita dikayakan dengan nikmat kesihatan, nikmat masa lapang, nikmat kasih sayang keluarga rakan2.... dan yang PALING PENTING... nikmat Iman dan Islam yang tak terhitung nilainya...

Jadi... BERSYUKURLAH atas semua nikmatNya... =D

Ok... sempena bulan ramadhan ni, jom kita tambah lagi 1 amalan sunat iaitu solat sunat dhuha. Semoga kita istiqamah (konsisten) dengan perkara2 yang disukaiNya, insyaallah...

Wallahu’alam.


.: AN :.

2 comments: