FOLLOWERS

Tuesday, November 23, 2010

Panduan Solat Istikharah

Assalamualaikum

Pernah tak berhadapan dengan situasi camni... Kadang2 kita keliru antara dua@tiga atau terlalu banyak pilihan. Nak pilih A atau B ea? A best yang ni... B plak best yang ni... Compius2...

Ha... kalau dah kompius semacam... Seelok2ya kita solat istikarah... Tujuan solat istikharah ni dilakukan bagi mengetahui penentuan tentang kebaikan dan pekerjaan yang akan dilakukan oleh seseorang yang dia sendiri tidak dapat pastikan.

Biasanya kalau nak pilih jodoh... memang digalakkan untuk solat istikharah ni

Hehe... tapi kan... sebenar-benarnya la...
Tujuan wat solat istikharah ni luas sebenarnya.... Contohnya kalau kita compius nak pilih pekerjaan yang terbaik untuk diri ke...nak pilih tempat kediaman ke... atau... em... macam2 lagi lah...

Dengan solat ini, mudah-mudahan Allah SWT menunjukkan petandaNya, kalau baik natijahnya, diteruskan dan kalau tidak baik, tidak akan dilaksanakan.

Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.

Sahaja aku solat istikharah dua rakat kerana Allah Taala

- Rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
- Rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.

Sesudah salam, bolehlah dibaca doa ini:



"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


Tidak akan menyesal sesiapa yang bertanyakan Penciptanya dan berbincang dengan orang-orang mukmin kemudian berhati-hati dalam menangani persoalannya.

Allah telah berfirman:


"Dan berbincanglah dengan mereka (para sahabat) dalam urusan itu (peperangan, ekonomi, politik dll). Apabila kamu telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah".



Wassalam~

.: AN :.

1 comment: